مدیریت
سیاستهای ایالات متحده در قبال ایران (از ترومن تا ترامپ)

مهسا رئیسی

دوره 5، شماره 50 ، اردیبهشت 1403

چکیده
  سیاست را به عنوان روش رایج تصمیم گیری در سطوح کشوری و مدیریتی کلان می شناسیم، با این حال سیاست می تواند شامل مجموعه ای از فعالیت ها در رابطه با تصمیم گیری بین افراد و گروه ها و سازمان ها نیز می باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی سیاستهای ایالات متحده در قبال ایران (از ترومن تا ترامپ)؛ بود. این تحقیق بصورت کیفی و کتابخانه ای صورت گرفت. ...  بیشتر

مدیریت
بررسی اخبار رسانه ای بدون منبع و جعلی و راه کارهای پیش رو

مهسا رئیسی

دوره 5، شماره 50 ، اردیبهشت 1403

چکیده
  خبر جعلی غالباً ابعاد سیاسی دارد و برخی جریان‌های سیاسی، استفاده از اخبار جعلی را برای پیشبرد اهداف خود حق مسلم تلقی می‌کنند. این اخبار به شکل اطلاعات ناراست و در قالب تبلیغات برای اعمال نفوذ و هژمونی سیاسی طراحی می‌شوند. این امر ممکن است حتی شکلی از جنگ سایبری را بین دولت‌ها به خود بگیرد. (نگاهی به تاریخ جنگ سرد، مؤید آن است که عملیاتی ...  بیشتر

مدیریت
روش های مذاکره در زمان بحران

مهسا رئیسی

دوره 5، شماره 50 ، اردیبهشت 1403

چکیده
  بخش عمده‌ای از رابطه‌های ما در زندگی، چه زندگی شخصی و چه محیط کسب و کار، از جنس مذاکره هستند. اصطلاح مذاکره، محدوده گسترده‌ای از فعالیتها و رابطهها، از تنظیم یک قرارداد تجاری بین المللی تا گفتگوی مجدد دو خویشاوند را در برمی‌گیرد.در این پژوهش سعی می‌شود با بسط نظریه های علمی و معتبر، مفهوم تربیت را به‌عنوان یکی از چالشهای بزرگ زندگی ...  بیشتر

مدیریت
رابطه ی ساخت و ساز، معماری و آرامش اجتماعی

محمدعلی طباطبایی امین

دوره 4، شماره 48 ، اسفند 1402

چکیده
  ساخت و ساز ساختمان و جامعه ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، تغییر انسان و جامعه به معنای تغییر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی است که رفتار و گرایش جامعه و شهر را تغییر می دهد این تغییر باعث تحول دائمی شهر می شود. در این مقاله به بررسی رابطه ی ساخت و ساز، معماری و آرامش اجتماعی پرداخته شد، روش پژوهش بصورت کیفی و بررسی در مقالات، کتابها ...  بیشتر

مدیریت
بررسی تاثیر نوآوری داخلی همراه با دانش خارجی بر عملکرد تجاری شرکت با در نظرگرفتن نقش نوآوری باز و نوآوری خدمات در شرکتهای پخش دارو

امید جانی قربان

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  نوآوری برای رشد و توسعه کسب و کار بسیار مهم است و نشان دهنده راهی قابل اعتماد برای به دست آوردن رقابت در بازار است. پذیرش نوآوری باز ،بوسیله کسب دانش خارجی می تواند منجر به مزایای سازمانی فراوانی از جمله بهبود عملکرد تجاری و نوآوری در خدمات شود. هدف از این تحقیق روابط بین دانش خارجی، نوآوری داخلی، عملکرد نوآوری باز شرکت ها، نوآوری خدمات ...  بیشتر

مدیریت
بررسی پیامد های سیاسی، اجتماعی و جمعیت شناختی خشکسالی در شهر اصفهان

فاطمه رحمانی؛ نرگس ابراهیمی خبیر

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش تعیین پیامدهای سیاسی، اجتماعی و جمعیت شناختی خشکسالی در رودخانه زاینده رود بر امنیت اجتماعی شهروندان اصفهان بوده است. جامعه آماری در این پژوهش عبارتند از کلیه شهروندان ساکن در مناطق مختلف شهر اصفهان بود. حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان 191 نفر تعیین گردید. نمونه گیری به روش در دسترس و از بین شهروندان داوطلب ...  بیشتر

مدیریت
بررسی مفاهیم اساسی (تعاریف، مزایا، معایب)؛ در مدیریت استراتژیک

سید محمد حسین طباطبایی امین

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  ما اغلب از نظر منابع نظیر سرمایه، زمین، انرژی، تجهیزات و... با محدودیت رو به رو هستیم ولی با داشتن منبع عظیم و نامحدود چون قدرت خلاقیت و نوآوری می توان برگ برنده ای در بازارهای رقابتی داشت و بر پایه آن دنیای بهتری را ساخت. لذا مدیریت منابع انسانی قسمتی عمده از قلمرو علم و هنر مدیریت را تشکیل می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مفاهیم اساسی ...  بیشتر

مدیریت
بررسی چگونگی و بهره گیری مدیریت استراتژیک در منابع انسانی

سید محمد حسین طباطبایی امین

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های بزرگ و کوچک به طور متفاوتی شکل گرفته و اجرامی شود. در سازمان های کوچک، روش برنامه ریزی بیشتر جنبه غیر رسمی داشته و اغلب اوقات تابع نظرات فردی مدیر است، لذا مدیریت منابع انسانی قسمتی عمده از قلمرو علم و هنر مدیریت را تشکیل می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی بررسی چگونگی و بهره گیری مدیریت استراتژیک در ...  بیشتر

مدیریت
تاثیرات داینامیک چرخه های کسب و کار و تجارت بر روابط تجاری

داود قشقائی

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  هدف- هدف این مقاله شناسائی تاثیرات چرخه های تجاری بر روابط صنعتی تجارت با تجارت(b-to-b) در صنایع بسیار سبک است.طرح/ روش شناسی/ دیدگاه - این مقاله مطالعه موردی دقیق Outotec plc ، ارائه دهنده برجسته تکنولوژی برای صنایع فلزات و معادن است.یافته ها- این مطالعه تغییرات رابطه تجاری همانند غلبه بین بخش ها و ماهیت تعاونی و رقابتی تناوب رابطه را طی یک چرخه ...  بیشتر

مدیریت
افزایش بهره وری و کارآمدی کیفیت درمان از طریق بهبود مدیریت بازرسی و بازخورد

زهراء محمودی

دوره 4، شماره 47 ، بهمن 1402

چکیده
  اندازه گیری عملکرد و مدیریت بازرسی در بخش درمان در سال های اخیر به طور قابل توجهی مراقبت های پیشگیرانه و مزمن و همچنین کیفیت کلی را بهبود بخشیده است. با این حال، هنوز تنوع زیادی در روش های اندازه گیری سطوح عملکرد در مقیاس‌ها و امکانات بخش درمان وجود دارد. بازرسی و بازخورد (A&F)، از اجزای مهم اندازه گیری عملکرد موثر و کارآمد است و می ...  بیشتر

مدیریت
شناسایی ابعاد و مولفه های معماری سازمانی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

محمدرضا قایدعبدی بوشهری؛ علیرضا چناری؛ صغری افکانه

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  معماری سازمانی نمایی کلی از فرآیندهای کسب‌وکار و سامانه‌‌های فن‌آوری اطلاعات سازمان است و جزئیات پیوندهای متقابل و استفاده‌ی مشترک آن‌ها در سراسر سازمان را با تمرکز بر پیشرفت‌های آینده نشان می‌دهد. سازگاری سازمان‌های بزرگ با تغییرهایی مانند ادغام و فن‌آوری‌های جدید بسیار مهم است و آن را به عامل کلیدی موفقیت سازمان تبدیل می‌کند. ...  بیشتر

مدیریت
رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با اهمال‌کاری بر ویژگی‌های شخصیتی کادر بیمارستان های خصوصی

فاطمه گودرزی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  پژوهش حاضر به ‌منظور تعیین ویژگی‌های شخصیتی در رابطه با اهمال‌کاری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در بین پرستاران بیمارستان کادر بیمارستان های خصوصی انجام شد. این پژوهش کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری عبارت بود از پرستاران بیمارستان فارابی اصفهان در پاییز سال 1400. منطبق بر جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 310 نفر ...  بیشتر

مدیریت
نقش یادگیری سازمانی در نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی پایدار

حمید رضا پشم فروش زاده

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  به دلیل تشدید رقابت و افزایش وابستگی به سرمایه گذاران خارجی، نوآوری باز به یک استراتژی اجتناب ناپذیر و رایج برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار تبدیل شده است. تحقیقات متعددی در مورد مزیت نوآوری باز انجام شده است، مزیت نوآوری مکانیسمی است که از طریق آن نوآوری باز به مزیت رقابتی پایدار تبدیل می شود. این مطالعه با تکیه بر چارچوب قدرت استراتژی- ...  بیشتر

مدیریت
افزایش شاخص های عملکرد شرکت با استفاده از به کارگیری سرمایه هوشمند و یادگیری سازمانی

نازنین دشتچی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  هدف: هدف این مقاله بررسی عوامل تاثیرگذار سرمایه هوشمند بر عملکرد شرکت می باشد.طراحی/روش/رویکرد. ما از روش تخمین GMM  بر اساس داده های پانل پویا شرکت های پذیرفته شده در بورس صنایع الکترونیک تایوان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، استفاده کردیم.یافته ها: یافته های این مطالعه نشان می دهد که سرمایه انسانی، سرمایه نوآوری، سرمایه فرآیند و سرمایه مشتری، ...  بیشتر

مدیریت
ایجاد زیرساخت های مسئولیت اجتماعی در شرکت ها با استفاده از دیجیتالیزیشین

نازنین دشتچی

دوره 4، شماره 46 ، دی 1402

چکیده
  این مطالعه به بررسی تأثیر دیجیتالی سازی در سطح شرکت بر عملکرد مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) می‌پردازد. با استفاده از نمونه‌ای از شرکت‌های پذیرفته شده در بورسA-share چین از سال 2010 تا 2020 و از طریق یک رویکرد داده کاوی متنی، متوجه می‌شویم که دیجیتالی‌سازی با عملکرد CSR بر اساس آزمایش‌های متعدد که نشان می‌دهند این رابطه علی است، ارتباط مثبت دارد. ...  بیشتر

مدیریت
بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گری فعالیت های کاری با عملکرد بالا درکارمندان بخش دولتی شهر تهران

عبدالحسین ابراهیمی خبیر

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  در حال حاضر، تفکر استراتژیک از نیازهای اساسی ادارات و سازمانها برای رشد و ترقی بوده و به کمک آن میتوان از منبع ارزشمند و کلیدی تفکر سازمانی برای مدیریت چالشهای محیطی و میل به اهداف سازمانی به خوبی استفاده کرد، فقدان تفکر استراتژیک در مدیران عالی با عنوان یک کمبود اساسی در سازمانها به شمار میرود. هدف اصلی این پژوهش تعیین تاثیر تفکر ...  بیشتر

مدیریت
بررسی میزان گرایش و علل ترک خدمت کارکنان سازمان های شهرستان های استان تهران

عبدالحسین ابراهیمی خبیر

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  هدف از بررسی میزان گرایش وعلل ترک خدمت کارکنان سازمان های، شهرستانهای استان تهران انجام شد. جامعه آماری این مطالعه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بودند. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی بوده است از روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اداری درسال 1387 که در حال حاضر شاغل در سازمان ...  بیشتر

مدیریت
تحلیل و ارزیابی زنجیره های ارزش استراتژیک در یک کسب و کار

فرشید صارمی

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  آنالیز ارزش استراتژیک یک مبحث جدید می باشد که ارزش شرکت را از طریق ارزیابی ارزش پیشنهادی، زنجیره های ارزش، محرک های ارزش و در نهایت محرک های استراتژیک بررسی می کند. این فصل روشی را برای انجام آنالیز ارزش استراتژیک ارائه می کند. مرحله اول شناسایی ارزش و قاعده مند کردن(فرمول بندی) ارزش است. شناسایی ارزش از محرک های استراتژیک و تحلیل محرک ...  بیشتر

مدیریت
مزایای استفاده از IoT در صنعت ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی

مجتبی محمدی

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  اینترنت اشیا (IoT) به عنوان حوزه مهمی در نظر گرفته می شود که در زمینه تلاش های دیجیتال سازی مرتبط با عصر چهارم ساخت و ساز به سرعت در حال تکامل پیدا کردن است. در این مقاله قصد داریم کاربردهای اینترنت اشیا را در چارچوب صنعت ساخت و ساز در مراحل منتخب چرخه عمر تاسیسات یعنی مرحله ساخت و ساز و مرحله عملیاتی مورد بررسی قرار دهیم. به طور ویژه، نمونه ...  بیشتر

مدیریت
مبانی مدیریت استراتژیک فناوری و نوآوری: تعاریف، بررسی نظام مند ادبیات، چارچوب یکپارچه و دستور کار تحقیقاتی

عبدالرضا ابراهیمی خبیر

دوره 4، شماره 45 ، آذر 1402

چکیده
  هدف این پژوهش،بررسی مبانی مدیریت استراتژیک فناوری و نوآوری: تعاریف، بررسی نظام مند ادبیات، چارچوب یکپارچه و دستور کار تحقیقاتی، بود.این پژوهش توصیفی و کمی بود و بصورت تحقیقات کتابخانه ای انجام شد. در حالی که نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید اغلب برای شکوفایی بلندمدت شرکت‌ها مهم هستند، چنین نتایجی در سطح شرکت از اقدامات و تعاملات اعضای ...  بیشتر

مدیریت
هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق در با نک ها و موسسات مالی

مصطفی انصاری

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML)، و یادگیری عمیق (DL) تأثیر به سزایی روی بانکداری (فناوری مالی یا فین تک)، سلامت و بهداشت (فناوری سلامت)، قانون (فناوری مقررات گذاری)، و سایر بخش هایی مثل جمع آوری کمک های مالی برای خیریه (فناوری خیریه) دارند. سرعت نوآوری مرتبط با فناوری و توانایی سیستم های هوش مصنوعی برای فکر کردن درست شبیه به انسان ها (شبیه ...  بیشتر

مدیریت
نوآوری در یادگیری سازمانی و تاثیر آن در عملکرد پایدار شرکت ها

مصطفی انصاری

دوره 4، شماره 44 ، آبان 1402

چکیده
  این پژوهش ، نقش یادگیری در سازمان را در زمان ارزیابی و مدیریت عملکرد پایدار سازمانی مورد تحلیل قرار می دهد. علاوه براین، پژوهش ما شامل نقش مداخله گر شبکه بندی و نواوری سازمانی در زمان تحلیل رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد پایدار سازمانی می شود. در زمان استفاده از روش نظرسنجی برای جمع اوری داده های 710 نفر از صاحبان بخش تولید متعلق ...  بیشتر

مدیریت
بررسی مفاهیم تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی و نوآوری در سازمان

افشین دره شوری

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  با افزایش روز افزون رقابت، تکنولوژی نقش بسیار مهمی را برای کسب مزیت رقابتی ایفا می کند؛ هدف این پژوهش بررسی مفاهیم تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی و نوآوری در سازمان بود. این تحقیق بصورت مطالعه ی کتابخانه ای، روش تحلیلی/ توصیفی صورت گرفت. در این مقاله محتوای مرتبط با موضوع خانواده در مقالات و کتابهای اسلامی به روش تحلیل محتوای کیفی و با ...  بیشتر

مدیریت
رابطه ادراک از مسئولیت پذیری اجتماعی با سلامت سازمانی مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان

سید محمدرضا علیزاده طباطبایی

دوره 4، شماره 43 ، مهر 1402

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف رابطه ادراک از مسئولیت پذیری اجتماعی با سلامت سازمانی مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران بخش خصوصی شهر اصفهان به تعداد 290نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970) تعداد 165 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ...  بیشتر

مدیریت
تأثیر جنبه های محیطی و داخلی ساختار سازمانی بر پیچیدگی مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM)

هادی حاجی حیدری

دوره 4، شماره 42 ، شهریور 1402

چکیده
  علی رغم استفاده گسترده از مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) در شرکت‌های اروپایی، مطالعاتی که دلایل تفاوت در پیچیدگی آن را بررسی می‌کنند، اندک هستند و عمدتاً بر جنبه‌های محیطی و درون سازمانی متمرکز هستند. از آنجایی که فرض می شود ساختار یک شرکت به عنوان یک عامل تعیین کننده اصلی سازمانی تأثیر چشمگیری بر تناسب بین یک سازمان و  نوآوری اجرایی ...  بیشتر